Prirodni lijekovi za sve bolesti

Blog u borbi za zdravlje !

13.09.2012.

Grah (lat. Phaseolus vulgaris)

Grah (lat. Phaseolus vulgaris)

        Grah je jednogodišnja biljka iz porodice mahunarki, velike hranjive vrijednosti. Najpoznatija je mahunarka u cijelom svijetu i kao povrtlarska kultura ubraja se u grupu zrnatih mahunarki. Na svijetu postoji oko 70 vrsta ovog povrća. Grah sadrži mnogo bjelančevina ali su fiziološki nepotpune,što znači da im nedostaju aminokiseline koje su za ljudski organizam neophodne. Ovaj nedostatak se lahko nadoknađuje sa upotrebom žitarica u ishrani.


        Smeđi, bijeli ili crveni grah jedan je od najboljih biljnih izvora proteina, siromašan je kalorijama, mastima i natrijem. Klijanjem se povećava količina vitamina u grahu, osobito vitamina E i C, a sušenjem zrno ne gubi svoje hranjive sastojke. Mahunarke su najbolji i najveći biljni izvor proteina u prehrani, a u obroku s žitaricama ili njihovim proizvodima (tjestenina, riža) ima visokokvalitetan sastav proteina koji se može usporediti s mesom ili mliječnim proizvodima pa ukoliko želite izbaciti crveno meso iz svoje prehrane, zamijenite ga takvim obrokom.


Grah (lat. Phaseolus vulgaris)


 Razlog tome je sastav aminokiselina. Mahunarke sadrže velike količine aminokiseline lizina koji nedostaje žitaricama, a siromašne su aminokiselinama metioninom, triptofanom i cisteinom, kojima žitarice obiluju. Energetski sadržaj 100 g sirovog graha iznosi 333 kcal / 1393 kJ. Od toga je 60% ugljikohidrata, 23,6% proteina i 0,8% masti. Od minerala odličan je izvor bakra, željeza, fosfora , mangana, magnezija, a dobar izvor kalcija i cinka. Od vitamina odličan je izvor folne kiseline, tiamina , piridoksina, a dobar je izvor i vitamina K, riboflavina, pantotenske kiseline i niacina. Sadržaj vlakana iznosi 25 g, šećera 2,2 g i fitosterola 127 mg.


Grah (lat. Phaseolus vulgaris)


        Grah ne sadrži gluten pa ga mogu koristiti oboljeli od glutenske enteropatije (celijakije). Stručnjaci iz područja nutricionizma i medicine preporučuju da se u dnevnu prehranu uvrsti što više dijetalnih vlakna, pri čemu je grah izvrstan izbor. Vlakna potiču i održavaju pravilnu probavu i sprječavaju konstipaciju (zatvor) te su pomoć kod prevencije i liječenja hemoroida, divertikuloze, sindroma iritabilnog kolona, raka debelog crijeva, stvaraju zdravu crijevnu mikrofloru koja je preduvjet za snažni imunitet. Smanjuju razinu kolesterola u krvi i mogu spriječiti razvoj bolesti kardiovaskularnog sustava. Uravnotežuju razinu šećera u krvi i smanjuju apetit jer se sporo razgrađuju u probavi što dugo daje osjećaj sitosti. Sprječava prebrz rast razine glukoze u krvi nakon obroka pa je odlična namirnica za oboljele od dijabetesa, hipoglikemije, kod otpornosti na inzulin i pomoć pri mršavljenju. U bosanskohercegovačkoj kuhinji grah se uglavnom konzumira u obliku čorbe. Kuha se zajedno sa sušenim mesom ili/i sa povrćem. U vegetarijanskoj kuhinji grah je veoma popularan, jer se njegovom upotrebom nadoknađuje nedostatak bjelančevina.


Grah (lat. Phaseolus vulgaris)

Prirodni lijekovi za sve bolesti